تقویم محتوایی چیست ؟ آموزش ساخت و دانلود فرمت نمونه

تقویم محتوایی چیست ؟ آموزش ساخت و دانلود فرمت نمونه

مدت مطالعه: دقیقه
۰۲ آذر ۱۴۰۲
0

تقویم محتوایی یک تقویم دیجیتال است که برای برنامه‌ریزی فرایندهای تولید و انتشار محتوا در برنامه بازاریابی شما، از جمله محتوای وب‌سایت و پست‌های شبکه‌های اجتماعی، و حتی ویدئوها، کمپین‌های تبلیغاتی و سایر محتوای تولیدشده توسط برند شما استفاده می‌شود.

تقویم محتوایی یک تقویم دیجیتال است که برای برنامه‌ریزی فرایندهای تولید و انتشار محتوا در برنامه بازاریابی شما، از جمله محتوای وب‌سایت و پست‌های شبکه‌های اجتماعی، و حتی ویدئوها، کمپین‌های تبلیغاتی و سایر محتوای تولیدشده توسط برند شما استفاده می‌شود. تقویم محتوایی، چارچوبی است که برای مدیریت مؤثر بازاریابی محتوای شما به کار می‌رود و می‌توانید از آن برای برنامه‌ریزی هر یک از مراحل تولید و انتشار محتوا استفاده کنید.

تولید محتوا می‌تواند به‌دلیل چالش‌ها، رقیبان و وظایف متعدد، کاری سخت باشد. تقویم محتوایی، سیستم قابل اعتمادی را ایجاد می‌کند تا استراتژی مارکتینگ شما را تقویت کند.  اگر این ابزار کاربردی ساختار مناسبی داشته باشد، تمام سردرگمی‌های احتمالی در برنامه‌ریزی محتوا را از بین می‌برد. بنابراین گردش کاری برای تولید محتوا را ایجاد کرده و به رشد استراتژی بازاریابی محتوای شما کمک می‌کند.

تقویم‌های محتوایی شبیه هم نیستند؛ برخی از برندها ممکن است از یک اکسل ساده استفاده کنند، درحالی‌که برخی دیگر نرم‌افزار تقویم محتوایی اختصاصی دارند.

 

اهمیت ایجاد تقویم محتوایی

در‌حالی‌که سازماندهی و تنظیم تقویم محتوایی ممکن است زمان‌بر باشند، این استراتژی می‌تواند تأثیر زیادی بر بازاریابی محتوای شما داشته باشد. از اهمیت ایجاد و تنظیم تقویم محتوایی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • از دست ندادن تاریخ‌ها یا رویدادهای مهم
  • امکان مشاهده فضاهای خالی در تولید محتوای خود
  • مدیریت کل گردش کار محتوا از ابتدا تا انتها
  • ایجاد فرصت برای همکاری مشترک
  • انجام کلیه وظایف در تمام پروژه‌های محتوایی
  • محول کردن وظایف به اعضای مختلف تیم
  • پاسخگو نگه داشتن همه اعضای تیم شما
  • تولید و تحویل به‌موقع محتوا
  • برخورداری از یک الگوی واحد برای فرایند تولید محتوا
  • ارائه یک دید کلی از فرایند تولید محتوا
  • برنامه‌ریزی قبلی برای روندهای فصلی، رویدادها و تاریخ‌های مهم
  • جلوگیری از استرس‌های غیرضروریِ ناشی از برنامه‌ریزی ضعیف و تولید محتوای عجولانه
  • امکان اجرا و نظارت بر استراتژی‌های مارکتینگ محتوایی
  • کمک به بهبود کیفیت و انسجام محتوا
  • کار گروهی بهتر
  • بهبود تجارب تیمی

 

بخش‌های مختلف تقویم محتوایی چه اطلاعاتی را شامل می‌شوند؟

نیازی نیست که تقویم محتوایی شما بیش از حد پیچیده باشد. فقط برای موارد ضروری ذیل فیلدهایی ایجاد کنید تا بدانید محتوای شما دقیقاً چه زمانی و کجا باید منتشر شود و بتوانید آن را سازماندهی کنید:

 

تقویم محتوایی چیست؟

 

  • عنوان و موضوع محتوا: عناوین وب‌سایت یا کپشن‌های شبکه‌های اجتماعی را بسته به میزان فضایی که دارید، در تقویم محتوایی خود قرار دهید.
  • اطلاعات پلتفرم: آیا محتوا برای وب‌سایت، فیس‌بوک، لینکدین، ایمیل و غیره تولید می‌شود؟ پلتفرم خاص هر مورد را در تقویم محتوایی خود مشخص کنید.
  • وضعیت فعلی محتوا: اطلاعاتی درباره اینکه آیا محتوا در صف تولید قرار گرفته، در حال نوشتن یا آماده انتشار است، در این قسمت مشخص می‌شوند.
  • لینک‌های ضروری: لینک‌های تصاویر ممکن است موردنیاز باشند. آن‌ها را در یک فضای سازمان‌یافته و دردسترس مانند گوگل درایو یا دراپ‌باکس نگه دارید.
  • نویسنده محتوا: اگر فرایند تولید محتوا را برون‌سپاری می‌کنید، ایده خوبی است که نام نویسنده هر قسمت از محتوا را مشخص کنید.
  • تاریخ انتشار: تاریخ خاصی را که محتوا در تقویم‌تان منتشر می‌شود تعیین کنید یا اگر در حالت تقویم واقعی است، مطمئن شوید که عنوان و موضوع محتوا را در روز درست ماه قرار داده‌اید.
  • سایر اطلاعات مهم: این قسمت می‌تواند شامل هر چیزی باشد، از مخاطب هدف گرفته تا اینکه این محتوا برای کدام مرحله از قیف بازاریابی است.

 

مزایای استفاده از تقویم محتوا

یکی از بزرگ‌ترین مزایای تقویم محتوایی، افزایش کارایی تیم  استراتژی بازاریابی شما است. تقویم محتوایی به‌عنوان یک ابزار سازمان‌دهنده، باعث ایجاد شفافیت می‌شود و گردش کار تولید محتوای شما را به‌صورت واضح نشان می‌دهد. همچنین همه اعضای تیم شما را در یک صفحه نگه می‌دارد و موجب انسجام و هماهنگی بهتر کار تیمی می‌شود. به‌علاوه، به تیم شما کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از استراتژی بازاریابی محتوای خود داشته باشد. استفاده از این ابزار کاربردی، سایر مزایای ذیل را به همراه دارد:

 

مزایای استفاده از تقویم محتوایی

 

نظم بخشیدن مراحل تولید محتوا و کسب موفقیت بیشتر

بازاریاب‌هایی که به‌طور فعال بازاریابی خود را برنامه‌ریزی می‌کنند، 33 درصد موفق‌تر از رقبای خود هستند. تقویم محتوایی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا تصویر بهتری از برنامه مارکتینگ کامل شما ارائه می‌دهد. همچنین به شما کمک می‌کند خلأهای محتوایی را برطرف کنید و موعد تحویل آن‌ها را از دست ندهید.

 

صرفه‌جویی در زمان

تقویم محتوایی با سازماندهی فعالیت‌ها، به‌ویژه هنگام مدیریت رسانه‌های متعدد، در زمان صرفه‌جویی می‌کند.

برنامه‌ریزی تقویم محتوایی در هر ماه یا سه ماه، شما را از جستجوی روزانه یا هفتگی موضوعات نجات می‌دهد. این امر به تیم شما زمان بیشتری برای تجزیه و تحلیل بینش مخاطبان، تولید محتوا و تمرکز بر بهینه‌سازی استراتژی شما می‌دهد.

تقویم محتوایی همچنین به شما کمک می‌کند تا در تمام فعالیت‌های مارکتینگ محتوای خود انسجام داشته باشید. با برنامه‌زمانی دقیق، می‌توانید روالی را برای ایجاد محتوا ایجاد کنید. این امر باعث می‌شود که محتوای شما به‌طور منظم و به‌موقع منتشر شود.

 

کاهش استرس

برنامه‌ریزی مطالب و پست‌ها برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها که البته کاری زمان‌بر است، استرس ناشی از اینکه چه چیزی را در روزهای هفته بنویسید، کاهش می‌دهد. ایجاد و زمان‌بندی پست‌ها از قبل، احتمال فراموش کردن پست و تاریخ‌های مهم را از بین می‌برد.

 

به حداقل رساندن اشتباهات

ایجاد و انتشار محتوا به شیوه‌ای عجولانه می‌تواند منجر به خطاهایی مانند اشتباهات تایپی یا گرامری شود. برنامه‌ریزی محتوا از قبل به تیم شما این فرصت را می‌دهد که درمورد محتوا فکر کنند و زمان کافی برای بررسی و ویرایش محتوا را قبل از انتشار آن داشته باشند.

 

افزایش سازگاری و یکپارچگی با استراتژی مارکتینگ شما

با تقویم محتوایی، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هیچ روز یا هفته‌ای بدون تولید محتوای جدید در وب‌سایت‌ها یا پلتفرم‌های مختلف شما نمی‌گذرند. نوشتن مقاله وب‌سایت یا اینفوگرافیک در آخرین لحظه می‌تواند منجر به اشتباهاتی شود و درنتیجه استراتژی بازاریابی کلی برند شما را خراب کند. تقویم محتوایی به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ریزی کنید و زمانی را برای تولید مداوم محتوای باکیفیت اختصاص دهید. درنهایت، پلتفرم‌های شرکت شما فعالیت ثابتی خواهند داشت که به برجسته شدن برند شما و جلب توجه مخاطبان کمک می‌کند.

 

استفاده از فرصت‌های فصلی، تعطیلات، رویدادها و ترندها

با ایجاد تقویم محتوایی، هیچ یک از رویدادهای مهم را از دست نخواهید داد. آماده‌سازی و تنظیم تاریخ‌های مهمی که ممکن است بر محتوای شما تأثیر بگذارند، با برنامه‌ریزی قبلی آسان‌تر است.

 

جایگاهی بالا در انتشار مطالب

سازماندهی تمام محتوای خود در یک فضا می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه انتشار ثابتی را برای هر وب‌سایت و پلتفرم ایجاد کنید. نگاهی سریع به تقویم نشان می‌دهد که چه تعداد پست اجتماعی و پست‌های وبلاگ در هفته برنامه‌ریزی می‌شود و درنتیجه به تشخیص آسان خلأها کمک می‌کند.

 

مزیت رقابتی

اگر تقویم محتوایی به‌خوبی مدیریت و اجرا شود، می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. طبق یک نظرسنجی، 64 درصد از موفق‌ترین شرکت‌ها دارای یک استراتژی محتوایی ازجمله تقویم محتوایی هستند.

از تقویم‌های محتوایی می‌توان برای ایجاد محتوای هدفمند و پیگیری عملکرد محتوا استفاده کرد. این امر به شما کمک می‌کند تا به‌جای حدس و گمان، محتوا را با هدف ایجاد کنید و کارایی و درنتیجه فرصت‌های بیشتری برای متمایز کردن برند خود به وجود آورید.

 

افزایش شفافیت و همکاری

تولید محتوا معمولاً شامل چندین تیم و گاهی تولیدکنندگان محتوا می‌شود. با تقویم محتوایی، نویسندگان، ویراستاران و طراحان شما می‌توانند تولید را زیر نظر بگیرند و از مطالب آتی باخبر شوند.

تقویم محتوایی همچنین باعث می‌شود مدیران به فعالیت‌های تولید محتوا دسترسی پیدا کنند و درمورد آن‌ها نظر دهند.

 

مراحل ساخت تقویم محتوایی

تقویم محتوایی مناسب، پروژه‌ای کاربردی است که با رشد و گسترش استراتژی محتوای وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکار شما را تغییر خواهد داد. برای ساخت تقویم محتوایی خود، مراحل ذیل را دنبال کنید:

 

مراحل ساخت تقویم محتوایی

 

1. تعیین مخاطبان هدف و موضوعات محتوای خود

قبل از آوردن محتوا به تقویم محتوایی خود، حتما استراتژی محتوایی خود را مرور کنید. جستجوی موضوعات محتوایی، پرسونای مخاطب و آموزش تیم‌تان، ممکن است برای ایجاد محتوای برنده موردنیاز باشند. این جزئیات می‌توانند به شما در برنامه‌ریزی محتوای مناسب در زمان مناسب کمک کنند.

 

2. تعیین اهداف محتوا و شاخص‌های عملکردی

برای مدیریت موثر منابع، از اهداف و معیارهای خود به‌عنوان نقطه پرشی برای تقویم محتوایی خود استفاده کنید. این امر می‌تواند گزارش‌دهی و ارزیابی سریع عملکرد استراتژی‌های جدید را آسان‌تر کند.

 

3. تعیین قالبی برای سازماندهی تقویم محتوایی خود

قبل از انتخاب قالب، با تیم خود درباره ترجیحات و عادات کاری آن‌ها صحبت کنید. شما می‌توانید از هر یک از اعضای تیم خود سؤال‌های ذیل را بپرسید:

  • کار خود را در چه فضایی انجام می‌دهید؟
  • از چه ابزارهایی استفاده می‌کنید؟
  • چگونه تولید محتوای خود را سازماندهی می‌کنید؟
  • در چه مواردی نیاز به همکاری دارید؟

 

4. تعیین کانال‌های مارکتینگ اصلی خود

بیشتر کسب‌وکارها برای هر کانال بازاریابی، محتوا و پیام‌های متمایزی تولید می‌کنند. بنابراین، آن‌ها را با دقت انتخاب کنید. هنگامی که کانال‌های برتر خود را انتخاب کردید، درمورد نحوه سازماندهی این محتوا در تقویم محتوایی خود تصمیمات دقیقی بگیرید.

تقویم‌های محتوایی ابزارهایی بسیار بصری هستند. به خاطر داشته باشید که 65 درصد افراد ازطریق دیدن یاد می‌گیرند، که احتمالاً در مورد افراد تیم شما هم صادق است.

از نشانه‌های بصری در تقویم محتوایی خود استفاده کنید تا درک آن آسان‌تر شود. متمایز کردن تقویم خود با رنگ‌های متفاوت برای هر کانالی که در آن پست می‌کنید، می‌تواند از سردرگمی تیم شما جلوگیری کند. همچنین می‌توانید انواع پست‌ها یا موضوعات را با استفاده از نشانه‌های بصری دسته‌بندی کنید تا مطمئن شوید که تولید محتوای مناسب را در زمان مناسب برنامه‌ریزی کرده‌اید.

 

5. تعیین نقش‌ها و مسئولیت‌ها

نقش‌ها و مسئولیت‌ها ممکن است در هنگام شروع استفاده از استراتژی محتوا واضح به نظر برسند، اما این وضوح می‌تواند با گذشت زمان از بین برود. بنابراین، حتما جزئیاتی مانند نوشتن، ویرایش، انتشار و ایجاد تصاویر را در تقویم خود لحاظ کنید.

این مرحله ساده، فرایندها، نقش‌ها و موعد‌های تحویل را شفاف‌سازی کرده و برای هر یک از اعضای تیم شما مسئولیت ایجاد می‌کند.

 

6. بررسی فرکانس پست محتوا در سایت‌های رقبای شما

به کسب‌و‌کار‌های دیگری که در همان صنعت یا حوزه شما محتواسازی می‌کنند، نگاه کرده و بررسی کنید که کدام رقبا در جلب توجه مخاطبان موفق هستند و چگونه به آن سطح از موفقیت رسیده‌اند.

به هیچ وجه نباید موضوع محتوای دیگران یا تاریخ یا زمان دقیق پست آن‌ها را کپی کنید. در عوض، از آنها ایده بگیرید و تقویم محتوایی خود را طوری بسازید تا در روزها یا زمان‌هایی که رقبا پست نمی‌گذارند، توجه مخاطبان را جلب کند. این روش همچنین می‌تواند به شما در یافتن خلأهای موجود در استراتژی محتوایتان کمک کند.

 

7. برنامه‌ریزی مداوم پست‌ها

برنامه‌ریزی محتوا، جزء فوق‌العاده مهمی در هر استراتژی مارکتینگ قوی است. برنامه‌ریزی محتوا کمک می‌کند تا دید بهتری از تمامی اقدامات بازاریابی خود و نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر داشته باشید. توانایی برنامه‌ریزی حرفه‌ای محتوا به شما این امکان را می‌دهد که روی محتواهای مهم تمرکز کنید. همچنین تولید محتوای متناسب با برند شما را آسان‌تر می‌کند.

برنامه‌ریزی تقویم محتوایی خود برای پست مطالب با برنامه هفتگی مشخص می‌تواند محتوای شما را در معرض دید قرار دهد و تعامل را بالا ببرد.

پست کردن مطلب به صورت منظم باعث می‌شود فالوورهای شما برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردند. پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به پروفایل‌هایی که این تعامل را ایجاد می‌کنند، با «دیده شدن بیشتر» پاداش می‌دهند. موتورهای جستجو نیز به محتوایی که جستجوگران دوست دارند روی آن‌ها کلیک کنند، پاداش می‌دهند.

هنگامی که یک چرخه انتشار پست ثابت ایجاد می‌کنید، از هر کانال به شیوه‌ای بهینه استفاده خواهید کرد.

ایجاد یک تقویم محتوایی‌ که دارای برنامه زمانی مشخصی از پست‌ها است، به شما کمک می‌کند که ثابت بمانید و جریان یکنواخت محتوا را حفظ کنید.

 

8. بررسی و تطبیق تقویم محتوایی خود درصورت لزوم

ممکن است تکمیل نهایی تقویم محتوایی شما کمی زمان ببرد. اگر در چند ماه اول با تعامل کم شروع کرده‌اید، محتوا‌ها را بررسی کرده و تقویم محتوایی خود را برای بالا بردن تعامل کاربران تغییر دهید.

سپس، بررسی‌های منظم را برای بررسی عملکرد محتوای خود برنامه‌ریزی کرده و از تقویم محتوایی خود برای تعیین ارزش هرگونه تغییر استراتژیک استفاده کنید.

 

نکات مهم درمورد ایجاد تقویم محتوایی

ایجاد و مدیریت تقویم محتوایی فقط فهرست کردن موضوعات و زمان تحویل آن‌ها نیست. این امر به رویکرد استراتژیک‌تری نیاز دارد که در صنایع و سازمان‌های مختلف، متفاوت است. در ادامه به برخی از نکاتی اشاره می‌کنیم که باید هنگام برنامه‌ریزی تقویم محتوایی به آن‌ها توجه کنید:

 

نکات مهم درمورد ایجاد تقویم محتوایی

 

فصلی بودن

بسته به نوع کسب و کار شما، فصلی بودن می‌تواند نقش مهمی در تقویم محتوایی شما داشته باشد. به‌عنوان مثال، یک برند‌ پوشاک ممکن است بخواهد در روز جهانی محیط زیست محتوای منحصربه‌فردی تولید کند. به‌طور کلی، شما به تولید محتوای ویژه در طول تعطیلات محبوب نیاز خواهید داشت.

 

رویدادهای مهم یا تبلیغات شرکت

تاریخ‌ها و رویدادهای مهم مرتبط با کسب و کار نیز باید در تقویم محتوایی گنجانده شوند. این امر می‌تواند شامل نمایشگاه‌ها و کنگره‌های صنعتی، معرفی محصول و سایر رویدادهای مهم باشد. اگر قصد فروش یا تبلیغات دارید، باید محتوای مرتبط را در تقویم خود بگنجانید.

 

ترکیب‌های محتوایی مختلف

حفظ ترکیب محتوایی مناسب مهم است. راهنماهای طولانی و کوتاه مختلفی تولیدکرده و اطمینان حاصل کنید که تقویم شما دارای ترکیبی از موضوعات مرتبط است. این امر می‌تواند به قالب‌های محتوایی مختلف منجر شود، که اکثر آن‌ها در دو دسته قرار می‌گیرند: محتوای همیشه سبز و زمان‌دار.

 

محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز اعتبار طولانی‌تری (گاهی تا ابد) دارد و تا مدت‌ها پس از تاریخ انتشار همچنان ارزش آن حفظ شده یا افزایش پیدا می‌کند. اختصاص درصدی از محتوایی که تولید می‌کنید به موضوعات همیشه سبز، به شما کمک می‌کند، فالوورها یا مشتریان ثابتی ایجاد کنید.

محتوای همیشه سبز می‌تواند پایه و اساس استراتژی محتوای شما باشد. برخی از نمونه‌های قالب‌های محتوای همیشه سبز شامل مطالب وب‌سایت‌ها، ویدیوهای طولانی و مطالعات موردی هستند.

 

محتوای زمان‌دار

محتوای زمان‌دار بر روی یک لحظه یا رویداد خاص سرمایه‌گذاری می‌کند. به موضوع، خبر یا رویدادهای پرطرفدار توجه کرده تا مخاطبان بیشتری را به برند خود جذب کنید. این امر راهی عالی برای افزایش دیده شدن و تعامل در یک بازه زمانی کوتاه است.

محتوای زمان‌دار همچنین می‌تواند با وارد کردن شما در گفتگوها و موضوعات مرتبط، اعتبار و نفوذ برند شما را افزایش دهد.

زمان‌بندی کمپین بازاریابی برای یک روز خاص یا ارائه پیشرفت‌های مرتبط با صنعت، روش‌های رایجی هستند که برندها ازطریق آن‌ها محتوای زمانی را در استراتژی بازاریابی خود منظور می‌کنند.

به‌طور کلی، پیش از تنظیم تقویم محتوایی، ‌علاوه بر توجه به نکات ذکرشده، باید چندین سؤال مختلف را از خود بپرسید تا بتوانید شکل تقویم خود را تعیین کنید. این سؤال‌ها عبارت‌اند از:

  • فواصل زمانی انتشار محتوا: اغلب چه زمانی محتوا منتشر می‌کنید؟ آیا مطالب‌تان باید روزانه منتشر شوند؟ یک‌بار در هفته؟ یا چندین بار در روز؟ به تعداد دفعات انتشار محتوای خود توجه کنید تا بهترین راه را برای تنظیم تقویم محتوایی خود بیابید.
  • نوع محتوا: آیا بیش از یک نوع محتوا تولید می‌کنید؟ اگر به‌اندازه تعداد مقالاتی که در وبلاگ شرکت خود منتشر می‌کنید ویدئو در یوتیوب آپلود می‌کنید، تقویم محتوایی شما باید بین این دو تمایز قائل شود.
  • تعداد کاربران تقویم: چند نفر از این تقویم محتوایی استفاده خواهند کرد؟ بهترین تقویم‌های محتوایی به چندین نفر اجازه می‌دهند تا مستقیماً درمورد کارها، همکاری و بازخورد ارائه کنند.
  • مراحل قبل از تولید محتوا: مراحل مختلف محتوا قبل از انتشار چیست؟ تولید محتوای شما چقدر پیچیده است؟ آیا محتوا باید فرایندهای بازبینی یا تأیید را طی کند؟ مطمئن شوید که تقویم شما می‌تواند بین دو محتوای مشابه که در مراحل مختلف تولید هستند، تمایز قائل شود.
  • نوع قالب مورد استفاده: از چه قالبی برای سازماندهی این تقویم استفاده خواهید کرد؟ شما باید قالبی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با اهداف و جریان کاری تیم شما همسو باشد.

 

ابزارهای تقویم محتوایی

استفاده از تقویم دیجیتال، برنامه‌ریزی و به‌روزرسانی برنامه انتشار را آسان می‌کند. برخی از ابزارهای تقویم محتوایی را که برندها و بازاریابان شبکه‌های اجتماعی برای نظم بخشیدن به تولید محتوای خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، در ادامه توضیح داده می‌شوند:

  • قالب‌های رایگان: قالب‌های تقویم محتوایی قابل‌دانلود، به‌صورت آنلاین در دسترس هستند. می‌توانید این قالب‌ها را متناسب با نیازهای خاص تیم خود به‌روزرسانی و ویرایش کنید. آن‌ها با اکسل (Excel) یا گوگل شیت (Google Sheets) سازگار هستند.
  • فایل اکسل: اکسل شیوه‌ای آسان برای سازماندهی محتوای شماست.

مزایا

معایب

جمع‌آوری و سازمان‌دهی آسان داده‌ها

 

عدم وجود المان‌ها و  نمایش بصری

 

مقرون‌به‌صرفه

 

گزینه‌های محدود برای همکاری

 

یادگیری آسان و دردسترس که همکاری را آسان می‌کند

 

دشوار در تفکیک واضح موارد در یک نگاه

 

سفارشی‌سازی آسان

 

دشوار برای دنبال کردن کانال‌های متعدد

قابلیت تلفیق با برنامه‌های تقویم و ابزارهای مدیریت محتوا

 

 

گوگل شیت

 

  • گوگل شیت: گوگل شیت، برنامه‌ای رایگان و مبتنی بر فضای ابری است که به تیم‌ها اجازه می‌دهد روی یک اسپردشیت با هم کار کنند. این قالب فیلتر کردن محتوا را بر اساس هر فیلدی که تعیین می‌کنید، آسان می‌کند. این فیلدها می‌توانند شامل تاریخ انتشار محتوا، پلتفرم و سایر دسته‌ها باشند.
  • گوگل کلندر: گوگل کلندر یا تقویم گوگل (Google Calendar) یکی دیگر از برنامه‌های رایگان گوگل است که ازطریق آن می‌توانید رویدادها را ایجاد کرده، کارها را زمان‌بندی کرده و یادآور تنظیم کنید. برای استفاده از گوگل کلندر به‌عنوان تقویم محتوایی، برای هر قسمت از محتوا، رویدادی جداگانه ایجاد کنید. از‌آنجایی‌که می‌توانید تقویم را با دیگران به اشتراک بگذارید، این نرم‌افزار دسترسی به زمان‌بندی انتشار را برای اعضای تیم شما آسان می‌کند.
  • ابزارهای مدیریت پروژه: ابزارهای مدیریت پروژه و نرم‌افزارهای تقویم محتوایی مانند ترلو (Trello)‌ یا آسانا (Asana)، عملکردهای مفیدی مانند توانایی تعیین وظایف برای اعضای خاص تیم را ارائه می‌دهند. این ابزارها برای تقویم‌های محتوایی پیچیده یا چندکاناله مفید هستند.

مزایا

معایب

همکاری آسان کاربران

یادگیری سخت‌تر برای اعضای جدید تیم

طراحی‌شده برای مدیریت پروژه‌های پیچیده

 

نسبتاً گیج‌کننده

 

قابلیت سفارشی‌سازی

 

 

گردش کار واضح

 

 

این ابزارها به هماهنگی ایجاد، ویرایش و تولید محتوا با نویسندگان داخل و خارج مجموعه شما کمک می‌کند. این امر دیدی کلی از استراتژی انتشار مطالب شما می‌دهد.

وضعیت هر پست وب‌سایت را دنبال کنید. با اختصاص دادن بخش‌های مختلف ترلو به شخص مناسب اعم از نویسنده، ویراستار، طراح و مدیر شبکه‌های اجتماعی، از همکاری مناسب اطمینان حاصل کنید.

 

ابزار آسانا

 

با استفاده از ابزار آسانا، فیلدهای سفارشی برای تگ کردن، مرتب‌سازی و فیلتر کردن کارها ایجاد کنید و آن‌ها را در میان وظایف و پروژه‌ها به اشتراک بگذارید. از تگ‌ها برای پیگیری اطلاعات ضروری برای هر کار از جمله موعد تحویل، وضعیت محتوا، وضعیت تأیید و تاریخ انتشار استفاده کنید.

همچنین می‌توانید بازخورد خود را مستقیماً در وظایف تقویم به نمایش بگذارید تا اعضای تیم درمورد آخرین تغییرات آگاه شوند.

 

شبکه های اجتماعی

 

  • ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی: بسیاری از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، مانند Sprout یا Hootsuite، علاوه بر استفاده از آن‌ها به‌عنوان تقویم دیجیتال، می‌توانند به حساب‌های شبکه‌های اجتماعی شما متصل شوند و محتوا را مستقیماً در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی شما منتشر کنند.

 

نمونه‌های تقویم محتوایی

برای کمک به شما در ساخت تقویم محتوایی، نمونه‌های واقعی از چند تا از موفق‌ترین تیم‌های تولید محتوا را ارائه می‌کنیم. آن‌ها را بررسی کنید و دریابید که چه چیزی تقویم آن‌ها را بسیار مناسب و کاربردی می‌کند.

 

۱. تقویم محتوایی هاب اسپات (HubSpot)

پلتفرم: اکسل

 

 تقویم محتوایی هاب اسپات (HubSpot)

 

قالب هاب اسپات برای نویسندگان و استراتژیست‌های محتوا ساخته شده است تا استراتژی پست خود را مشخص کنند. این قالب شامل عنوان محتوا، توضیحات متا، URL، CTA و موارد دیگر است. این قالب کاملاً رایگان است و هم در گوگل شیت و هم در اکسل قابل استفاده است.

 

https://docs.google.com/spreadsheets/1

https://docs.google.com/spreadsheets/2


 

2. تقویم محتوایی بافر (Buffer)

پلتفرم: ترلو

 

 تقویم محتوایی بافر (Buffer)

 

تقویم محتوایی واقعی بافر، پلتفرم برنامه‌ریزی محتوای شبکه‌های اجتماعی است.

به‌طور طبیعی، محتوای شرکت با تقویم محتوایی پشتیبانی می‌شود که در آن نویسنده محتوا، عنوان، تاریخ و محل انتشار آن شرح داده می‌شوند. محتوا می‌تواند در مرحله «ایده‌ها»، در «آماده برای نوشتن»، «در حال انجام» یا «ویرایش» باشد.

هر کادر رنگی مستطیل‌شکلی‌ که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، نشان‌دهنده بخشی از محتوای جداگانه اعم از پست وب‌سایت، ویدئو یا حتی یک قسمت پادکست است. تقویم محتوایی بافر در ترلو ساخته شده است. اگرچه می‌توانید از روش‌های مختلف از ترلو استفاده کنید، بافر از بیشتر ویژگی‌های موجود خود استفاده می‌کند تا کاربران همه اطلاعات موردنیاز خود را با چند کلیک در اختیار داشته باشند.


 

3. تقویم محتوایی آن‌بونس (Unbounce)

پلتفرم: گوگل شیت

 

 تقویم محتوایی آن‌بونس (Unbounce)

 

تقویم محتوایی آن‌بونس، خالق صفحات لندینگ و ابزارهای تبدیل مرتبط برای مارکترها است.

برخلاف بافر، این شرکت از گوگل شیت برای مدیریت کل تولید محتوای خود استفاده می‌کند و روشی که آن‌ها اسپردشیت بالا را سفارشی کرده‌اند، برای هر تولیدکننده محتوا خوشایند خواهد بود.

علاوه بر سازماندهی پروژه‌های خود بر اساس ماه، چیزی که ممکن است از تصویر بالا متوجه شوید این است که آن‌بونس همچنین محتوای آن‌ها را بر اساس کمپینی که در حال ارائه آن هستند مرتب می‌کند (دو ستون اول در سمت چپ).

این امر به شما اجازه می‌دهد تا نقاط مشترک کارهای چندگانه را که به صورت عمودی در پایین ستون سوم فهرست شده‌اند، مشاهده کنید.


 

4. تقویم محتوایی دیجیتال آتوریتی (Digital Authority)

پلتفرم: کواسکجول (CoSchedule)

تقویم محتوایی دیجیتال آسوریتی،‌ یک آژانس مارکتینگ است که در زمینه محتوا و شبکه‌های اجتماعی تخصص دارد و بین اهداف محتوایی بزرگ و کوچک‌تر خود تمایز قائل می‌شود.

 

تقویم محتوایی دیجیتال آتوریتی (Digital Authority)

 

این تقویم از پلتفرم کواسکجول برای برنامه‌ریزی بازه زمانی بخش‌هایی مانند وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. مزیت این کار، دسته‌بندی رنگ‌ها، نمایش تقویم و وظایف، و امکان ایجاد پست‌های اجتماعی در سراسر پلتفرم‌ها از داخل یک پورتال است.


 

5.تقویم محتوای هوت‌سوت (Hootsuite)

پلتفرم: گوگل شیت و هوت‌سوت

هوت‌سوت به‌عنوان یکی دیگر از پلتفرم‌های برنامه‌ریزی محتوای شبکه‌های اجتماعی، دارای تعداد زیادی محتوا برای انتشار روزانه و پیش از زمان خاصی است. این امر باعث می‌شود تقویم محتوایی آن‌ها جزء اصلی استراتژی تولید آن‌ها باشد.

 

تقویم محتوای هوت‌سوت (Hootsuite)

 

با توجه به حجم وظایف، تیم هوت‌سوت با استفاده از گوگل شیت برای برنامه‌ریزی و سازماندهی کانال‌ها، از قبل محتوا ایجاد می‌کند. پس از ایجاد و اجرای استراتژی، پست‌هایی که آماده انتشار هستند در Hootsuite Planner نمایش داده می‌شوند.

 

افزایش کیفیت و سرعت تولید محتوا با تقویم محتوایی

تقویم محتوایی بسیار بیشتر از یک برنامه زمان‌بندی انتشار محتوا است. تقویم محتوایی، ابزار استراتژیکی مهم است که به شما کمک می‌کند محتوای خود را به روشی منطقی سازماندهی کنید.

بدون آن، احتمالاً برای ارائه ایده‌های محتوایی خود دچار مشکل می‌شوید و تاریخ‌های مهم را از دست می‌دهید.

تقویم محتوا جزء مهمی از دیجیتال مارکتینگ موفق است، اما تنها تقویمی نیست که می‌تواند برای بهبود تولید و ایجاد کارایی بیشتر در محل کار استفاده شود.

 


این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

0
تعداد رای ها: 0
با تشکر از شما برای امتیاز دادن به این پست!
فرارنک
فرارنک

تیم فنی و آموزشی هی سئو با بیش از ۱۲ سال تجربه تمام دانش خود را به صورت صادقانه با شما عزیزان به اشتراک می گذارد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
عضویت در خبرنامه
email

پاسخگوی سوالات شما هستیم دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر وب سایت منتشر خواهد شد.

capcha
×
کنه های خطر ناک خونخوار
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید