اولویت بندی کلمات کلیدی

اولویت بندی کلمات کلیدی

مدت مطالعه: دقیقه
۱۳ مهر ۱۴۰۲
0

گروه بندی کلمات کلیدی آخرین و مهمترین بخش از تحقیقات کلمات کلیدی است. اگر تمام اصطلاحات و عباراتی که برای کسب و کارتان مهم هستند را شناسایی کنید، اما فرصت های کمتر بهینه تر را هدف قرار دهید، به نتایج مورد نظرتان دست نخواهید یافت.

اولویت بندی کلمات کلیدی و ساماندهی فرصت های جستجو شاید سخت ترین بخش تحقیق کلمات کلیدی در سئو باشد.

گروه بندی کلمات کلیدی، آخرین و مهمترین بخش از تحقیقات کلمات کلیدی است. اگر تمام اصطلاحات و عباراتی که برای کسب و کارتان مهم هستند را شناسایی کنید، اما فرصت های کمتر بهینه تر را هدف قرار دهید، به نتایج مورد نظرتان دست نخواهید یافت.

کدام کلمات کلیدی تاثیر گذارتر هستند؟

تا الان باید یک لیست بزرگ از کلمات کلیدی در یک فایل اکسل داشته باشید که به موضوعات مختلف تقسیم شده است، ولی نمیدانید با آنها چه کنید؟!

برای چه کلمات کلیدی باید محتوا درست کرد؟

برای پاسخ به این سوال، اولویت بندی کلمات کلیدی و قرار دادن آنها در یک استراتژی محتوای واقعی مفید است. ممکن است هزاران کلمه کلیدی بالقوه برای دنبال کردن داشته باشید، اما زمان و منابعی که بتوانید به آنها اختصاص دهید محدود است.

اولویت بندی کلمات کلیدی یک عمل متعادل کننده بین بسیاری از فاکتورهای رقابتی است:
- ارتباط، حجم
- رقابت
- نرخ کلیک (CTR)
- و موارد دیگر

به طور کلی، هرچه یک کلمه کلیدی ارزشمندتر باشد، افراد بیشتری برای آن رقابت می کنند. به طور عکس، زمانی که افراد کمتری برای یک کلمه کلیدی رقابت می‌کنند، رتبه گرفتن در آن آسان‌تر می‌شود.

چندین نکته برای اولویت بندی کلمات کلیدی خود برای تهیه نقشه محتوا وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

نکاتی برای اولویت بندی کلمات کلیدی

 

1. ارتباط

کسب رتبه یک در گوگل برای چیزی که به کسب و کار شما کمکی نمی کند، هدر دادن تلاش شما خواهد بود. به عنوان مثال، اگر پیتزا می فروشید، رتبه خوب برای «بهترین چیزبرگر» چه اهمیتی برای شما دارد؟ ممکن است بتوانید تعداد کمی از بازدیدکنندگان را تبدیل کنید، اما با متمرکز کردن تلاش‌های خود بر روی عبارت‌های جستجوی مرتبط‌ تر، می توانید نتایج بهتری بگیرید.

برخی از سوالاتی که قبل از انتخاب کلمه کلیدی باید بتوانید به آنها پاسخ مثبت دهید عبارتند از:

  • آیا آن چیزی است که مخاطب هدف من به آن اهمیت می دهد؟
  • آیا کسب و کار من می تواند خدمتی مرتبط با این عبارت را ارائه دهد؟
  • آیا می‌توانم محتوای جذابی پیرامون این کلمه کلیدی بسازم؟

اگر به هر یک از این سؤالات پاسخ «نه» دادید، بهتر است که به سراغ کلمه کلیدی بعدی در لیست خود بروید. هنگامی که فهرستی از عبارات را جمع آوری کردید که این معیارها را برآورده می کنند، می توانید معیارهای دیگری را در نظر بگیرید.

در واقع مهمترین سوالی که می توانید در مورد هر کلمه کلیدی بپرسید این است: آیا این کلمه کلیدی مرتبط است؟

برای معیارهای دیگر، از موارد بیان شده در اکسپلورر کلمه کلیدی سایت Moz در قسمت گزارش «Keyword Overview» استفاده خواهیم کرد.(لازم نیست حتما از Keyword Explorer برای این کار استفاده کنید، اما کمک می کند همه معیارها در یک مکان باشند.)

معیار های کلمه کلیدی در سایت ماز

2. حجم ماهانه

حجم ماهانه را بررسی کنید

ممکن است به یک لیست طولانی از کلمات کلیدی برسید، اما اگر افراد کمی به دنبال این عبارات باشند، ممکن است این کلمات ارزش تلاش شما را نداشته باشند. مثلا، «پیتزای آرتیشوی وگان» چیزی است که شما ارائه می‌کنید، اما اگر فقط 50 نفر در هر ماه به صورت آنلاین دنبال این پیتزا باشند چه؟ احتمالا کلمات بهتری هم برای رتبه گرفتن وجود دارد.

حجم ماهانه کلمات کلیدی

 

با استفاده از ابزاری مانند کیوورد اکسپلورر سایت ماز یا کیوورد پلنر گوگل (google keyword planner)، می توانید تخمینی از حجم جستجوی ماهانه دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که اعداد تخمینی هستند و برخی ارقام می توانند تحت تأثیر فصلی بودن قرار بگیرند مثل کلمه «هفت سین» در اسفند و فروردین ماه.

حجم ماهانه خوب چقدر است؟

بستگی دارد. به طور معمول، داشتن عدد بالاتر بهتر است، اما به معنای رقابت بیشتر هم هست. تعداد زیادی از کلمات کلیدی با حجم کم تا متوسط، در مجموع می توانند باعث افزایش ترافیک جستجو شوند. در پایان، کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کار شما معمولاً مهم تر از هر حجم جستجوی بالایی هستند.

3. سختی کلمه کلیدی

به طور خلاصه، سختی کلمه کلیدی به این معناست که کسب رتبه در یک کلمه کلیدی برای یک سایت «متوسط» چقدر سخت است؟

امتیاز سختی کلمه کلیدی سایت ماز، به شدت تحت تأثیر اعتبار صفحه یا همان PA در 10 نتیجه اول است که توسط چندین عامل دیگر وزن دهی می شود.

نمره سختی کلمه کلیدی خوب چقدر است؟

به طور کلی، گرفتن رتبه برای اعداد پایین‌تر آسان‌تر است، اما توانایی کسب رتبه‌ شما در درجه اول بر دو عامل استوار است.

الف. پتانسیل سختی کلمه کلیدی

• سایت خود را در گزارش رتبه بندی کلمات کلیدی در کیوورد اکسپلورر ماز وارد کنید
• از قسمت «Root Domain» جستجو را انجام دهید
• «Ranking» را روی 1 تا 3 تنظیم کنید (کلمات کلیدی که برای آنها رتبه بالایی دارید)
• «Volume» را روی هر چیزی بیش از صفر تنظیم کنید (در این مثال، بیشتر از 101 جستجو در ماه)
• مرتب سازی را بر اساس «سختی» (زیاد به کم) انجام دهید
• اصطلاحات دارای برند را نادیده بگیرید

پتانسیل سختی کلمات کلیدی

 

در این حالت، می‌توانیم ببینیم که بیشترین حجم کلمات کلیدی ما دارای نمره سختی کلمه کلیدی، بیشتر از 54 نیست.

این بدان معنی است که احتمالاً رتبه گرفتن در کلمات کلیدی بالاتر از این امتیاز، برای ما دشوار خواهد بود و کلمات کلیدی با امتیاز پایین تر ممکن است کمی ساده تر باشند.

اگر سایت شما کاملاً جدید است، ممکن است رتبه گیری حتی برای ساده ترین کلمات کلیدی (با امتیازات دهه های 20 و 30) هم برای شما بسیار بسیار دشوار باشد.

ب. ارتباط موضوعی

امتیاز سختی کلمه کلیدی برای سایت «متوسط» در نظر گرفته شده است، اما سایت شما یک سایت متوسط نیست. سایت شما یک موضوع دارد: و موضوع سایت می تواند تعیین کند که رتبه گرفتن برای یک عبارت جدید چقدر آسان (یا سخت) است.

رتبه گرفتن برای موضوعات نزدیک تر آسان تر است. به عنوان مثال، اگر برای «فروش عمده دستکش موتور سیکلت» رتبه بگیرید، احتمالا رتبه گرفتن برای « فروش عمده کلاه های ایمنی موتور سیکلت » آسان تر باشد.

برعکس، اگر کلمه کلیدی مورد نظر بسیار خارج از موضوعات رایجی است که در آنها رتبه دارید، احتمالاً رتبه گرفتن برای آن کلمه کلیدی دشوارتر باشد. به عنوان مثال، اگر ما در فرارنک(heyseo) سعی در رتبه گرفتن برای «کلاه ایمنی موتور سیکلت» داشته باشیم، ممکن است در انجام این کار با مشکل مواجه شویم چرا که موضوع ما به کلی چیز دیگری است.

4. CTR ارگانیک

برخی از کلمات کلیدی، کلیک های زیادی در SERP های گوگل ایجاد می کنند، در حالی که بقیه کلمات اینطور نیستند.

نرخ کلیک (CTR) در Keyword Explorer صرفاً تخمینی است از تعداد افرادی که روی یک نتیجه در جستجوی گوگل کلیک می کنند.

به عنوان مثال، CTR 84٪ برای «جلیقه محافظ موتور سیکلت » یک امتیاز نسبتاً بالا است و به این معنی است که 84٪ از مردم روی نتایج وب کلیک می کنند.

CTR ، بسیار تحت تأثیر ویژگی های SERP است. هر چه ویژگی های SERP گوگل که افراد بتوانند روی آنها کلیک کنند بیشتر باشد ، CTR مورد انتظار پایین تر می شود. به عنوان مثال نگاهی به SERP برای عبارت «فیلم های با بازی راک» بیندازیم.

 نمونه ای از سی تی آر

 

نتایج کاملا تحت اشغال ویژگی های سرپ گوگل هستند! این کلمه کلیدی دارای CTR ارگانیک مورد انتظار 41٪ است، یعنی کمتر از نصف.

هنگامی که کلمات کلیدی را اولویت بندی می کنید، CTR پایین لزوماً یک تعیین کننده نیست. اما باید بدانید که ممکن است بتوانید فقط درصد معینی از میانگین جستجوهای ماهانه را برای جستجوهای خاص به خود اختصاص دهید.

5. اولویت

در کیوورد اکسپلورر، «اولویت» مجموعه‌ای از تمام معیارهای دیگر است: حجم، سختی و CTR.

یک کلمه کلیدی با امتیاز اولویت بالا، امتیازهای حجم و CTR بالاتری داشته و با نمره های رقابت پایین تری همراه است.

مانند این مثال برای عبارت « single malt scotch».

امتیاز اولویت در کیوورد اکسپلورر

 

این کلمه کلیدی دارای حجم عالی، رقابت نسبتا کم و CTR شگفت انگیز است. در نتیجه، امتیاز اولویت فوق العاده 81 است.

چیزی با عنوان امتیاز اولویت «خوب» وجود ندارد. همه چیز با توجه به قدرت کلمات کلیدی شما نسبی است. اما امتیاز اولویت می تواند به شما کمک کند تا کلمات کلیدی را بر اساس ارزش کلی آنها مرتب کنید.

رتبه بندی کلمات کلیدی را بررسی کنید

گام بعدی که ما قبل از شروع بهینه سازی یک صفحه برمی داریم این است که از طریق «لیست کوتاه» کلمات کلیدی که در یک صفحه ترسیم کرده ایم، مرور کنیم و آنها را اولویت بندی می کنیم.

نقشه کلیدواژه‌ای را که برای صفحه‌ای که در حال بهینه‌سازی آن هستید ساخته اید، انتخاب کنید و با استفاده از ابزاری مانند گوگل وبمستر (Google Webmaster Tools)، رتبه‌بندی‌های ارگانیک و تعداد کلیک‌ها را بررسی کنید.

توجه: برای خواندن دقیق‌تر میانگین موقعیت یک کلمه کلیدی در Webmaster Tools، روی تب Filters کلیک کنید و Search: Web را انتخاب کنید و برجسته‌ترین مکان خود را انتخاب کنید.

نحوه خواندن رتبه بندی کلمات کلیدی در وب مستر



شما باید برای هر کلمه کلیدی در نقشه که در حال حاضر ترافیک را از نتایج ارگانیک به صفحه می رساند، اولویت بالایی قائل شوید. رتبه بندی را بررسی کنید و اگر کلمه کلیدی که ترافیک سایت را ارائه می دهد به بالاترین میانگین موقعیت ها نمی رسد، منطقی است که سعی کنید نتایج جستجوی این کلمه کلیدی (هم رتبه بندی و هم کلیک ها) را بهبود بخشید.

از قبل می‌دانید که این کلمه کلیدی به اهداف تجاری کمک می‌کند، بنابراین هرگونه بهبود در نتایج ارگانیک باید منجر به افزایش فروش، ثبت‌نام یا هر هدف دیگری شود. اگر کلمه کلیدی در حال حاضر به نتایج برتر رسیده است، هنگام بهینه سازی باید اولویت بالایی داشته باشد تا به طور ناخواسته به رتبه بندی آن لطمه نزنید.

به علاوه، می‌خواهید ببینید که آیا می‌توانید فهرست‌های جستجو را بهبود ببخشید تا تعداد کلیک‌ها را بهبود یابد.

بررسی رقابت ارگانیک از سرچ گوگل

اگر تعدادی کلمات کلیدی در نقشه شما وجود داشته باشد که ورودی میگیرند ولی این ورودی ها از نتایج ارگانیک نباشد، آنگاه این کلمات کلیدی به دلیل نتایج تبلیغات پولی (PPC) وارد نقشه برداری از صفحه شما شده اند.

قبل از بهینه سازی برای هر کلمه کلیدی که در حال حاضر ترافیک را از نتایج جستجوی ارگانیک به ارمغان نمی آورد، بهتر است رقابت برای عبارت را بررسی کنید، تا ببینید آیا وب سایت شما و این صفحه در موقعیتی هستند که برای این عبارت خاص به نتایج برتر دست پیدا کنند؟
عوامل زیادی در این میان تاثیر خواهند داشت: نتایج جستجوی ارگانیک مانند جستجو های محبوب سایت، معماری سایت و لینک های داخلی، لینک های ورودی و تعاملات اجتماعی و غیره .

بسیاری از ابزارهای کلیدواژه، روش هایی برای رتبه بندی رقابت برای یک عبارت کلیدی دارند.

ما از Wordtracker استفاده می کنیم که داده های IAAT را برای هر کلمه کلیدی فراهم می کند. IAAT مخفف «In Anchor And Title» است، به عبارت دیگر نشان می دهد که چند صفحه در فهرست یک موتور جستجو وجود دارند که در آنها، تگ HTML عنوان صفحه، حاوی عبارت کلیدی است و همچنین عبارت کلید واژه در انکر تکست یک لینک خارجی به آن ظاهر می شود. این صفحه یک شاخص مناسب از رقابت است زیرا صفحاتی را که احتمالاً بهینه شده اند به شما نشان می دهد. با این حال، ما به میزان رقابت نیز نگاه می کنیم، زیرا اغلب، صفحاتی وجود دارند که هرگز بهینه نشده اند و رتبه خوبی نیز دارند.

داده‌های رقابت بالا، متوسط و پایین نمایش داده شده در آن ابزار، به شما این امکان را می‌دهد که تعداد تبلیغ‌کنندگانی که برای یک کلمه کلیدی خاص تبلیغ می‌دهند را بدست آورید. این برای نتایج ارگانیک کاربرد کمی دارد.

اگر ابزار مناسبی برای کمک به تعیین رقابت ارگانیک در دسترس ندارید، می توانید با انجام چند جستجوی خاص در گوگل، ایده معقولی از رقابت به دست آورید. در اینجا سه نوع جستجو وجود دارد که می توانید برای تخمین رقابت یک عبارت کلیدی انجام دهید.

جستجوی دقیق عبارت: در فیلد جستجوی گوگل، علامت نقل قول هایی را در اطراف عبارت کلیدی قرار دهید مانند "سپر موتور سیکلت" تا تعداد ایندکس های موجود در فهرست گوگل که آن عبارت دقیق را در محتوای صفحه شان ذکر کرده اند را دریافت کنید.

علامت نقل و قول در جستجوی دقیق عبارت


جستجو در تایتل AllinTitle : در قسمت جستجوی گوگل، "allintitle": را قبل از کلمه کلیدی داخل نقل قول اضافه کنید (به عنوان مثال allintitle: " سپر موتور سیکلت "). این جستجو به شما تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل را می دهد که آن عبارت کلیدی را در عنوان صفحه HTML دارند.

جستجو در انکر تکست (inanchor Search): دو جستجوی بالا معمولاً برای مقایسه رقابت کلمات کلیدی کافی هستند، اما می‌توانید جلوتر بروید و جستجوی inanchor انجام دهید. در کادر جستجوی گوگل، عبارت "inanchor": را قبل از کلمه کلیدی داخل نقل قول اضافه کنید. این جستجو صفحاتی را لیست می کند که عبارت کلیدی را در انکر تکست یک لینک خارجی به آن صفحه دارند.

اکنون، همان داده‌ها را برای تعدادی از عبارات کلیدی دیگری جمع‌آوری کنید که ابزاری مانند گوگل وبمستر نشان می دهد که صفحه در آنها رتبه دارد. همزمان، داده های تعدادی از کلمات کلیدی که سایت در صفحات دیگر برای آنها رتبه دارد را جمع آوری کنید. تعدادی از کلمات کلیدی را بررسی کنید که سایت برای آنها در 20 یا 30 رتبه برتر گوگل قرار گرفته است.

نتایج برای کلمات کلیدی که سایت و صفحه در حال حاضر برای آنها رتبه دارند را با نتایج کلمات کلیدی ارگانیکی که در نظر دارید بهینه سازی کنید، مقایسه کنید. اگر رقابت برای آن کلمات کلیدی بسیار بیشتر از رقابت کلمات کلیدی باشد که صفحه از قبل برای آنها رتبه داشته است، یا بدتر از آن، بسیار بیشتر از رقابت کلمات کلیدی باشد که کل سایت برای آنها رتبه دارد، شانس شما برای رسیدن به نتایج برتر فقط با بهینه سازی یک صفحه ممکن است خیلی بالا نباشد.

شاید بهتر باشد روی کلمات کلیدی تمرکز کنید که در حال حاضر شانس بیشتری برای بهبود نتایج در آنها دارید. قبل از اینکه بتوانید به نتایج برتر برای کلمات کلیدی رقابتی تر مانند مشکلات سایت، ساخت لینک و تعامل اجتماعی و غیره برسید، ممکن است لازم باشد بر روی موارد دیگری کار کنید.

در اینجا نمونه ای از رقابت کلمات کلیدی برای یک وب سایت را می بینید که شامل کلمات کلیدی است که سایت برای آنها رتبه های مناسبی دارد. همچنین شامل داده‌هایی برای برخی از کلمات کلیدی است که می‌خواهند نتایج جستجوی ارگانیک را برای آن‌ها بهبود دهند، زیرا در حال حاضر در آن عبارات افراد توسط PPC وارد سایت می شند و فرم درخواست را پر می‌کنند.

رقابت کلمات کلیدی در یک وب سایت


داده‌های رقابت را با استفاده از دو یا چند ابزار مختلف، جمع‌آوری کنید و اگر ترتیب کلمات کلیدی یکسانی را برای هر مجموعه داده به دست آوردید، به طور منطقی می‌توانید به ترتیب رقابت کلمات کلیدی خود اطمینان داشته باشید. ممکن است بخواهید همانطور که در تصویر بالا انجام داده شده، یک برچسب High، Medium، Low یا همان کم، متوسط و زیاد را برای رقابت اختصاص دهید.

همانطور که در تصویر بالا می بینید، وب سایت جدید مثال بالا فقط برای برخی کلمات کلیدی رتبه دارد که چندان رقابتی نیستند.

آنها سالهاست که یک وب سایت اطلاعاتی کوچک دارند. تبلیغات آنلاین بسیار کمی انجام داده اند و نتایج جستجوی آنها منعکس کننده این است. ابتدا باید برخی از مشکلات را در سایت خود برطرف کنند و سپس با ایجاد لینک، تعامل های اجتماعی و غیره پیشرفت کنند، قبل از اینکه بتوانند برای کلمات کلیدی رقابتی تر به نتایج برتر برسند. در ایتدا باید بهینه سازی صفحات سایت را انجام دهند و بر روی کلمات کلیدی با رقابت کم تا متوسط تمرکز کنند.

pageonepower

searchengineland

moz


این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

0
تعداد رای ها: 0
با تشکر از شما برای امتیاز دادن به این پست!
فرارنک
فرارنک

تیم فنی و آموزشی هی سئو با بیش از ۱۲ سال تجربه تمام دانش خود را به صورت صادقانه با شما عزیزان به اشتراک می گذارد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
عضویت در خبرنامه
email

پاسخگوی سوالات شما هستیم دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر وب سایت منتشر خواهد شد.

capcha
×
کنه های خطر ناک خونخوار
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید