چگالی کلمات کلیدی را چگونه در متن رعایت کنیم؟

چگالی کلمات کلیدی را چگونه در متن رعایت کنیم؟

مدت مطالعه: دقیقه
۱۱ آذر ۱۴۰۲
2

*

چگالی کلمه کلیدی (keyword Density) نسبت تکرار یک کلمه یا عبارت کلیدی نسبت به تعداد کل کلمات یک محتوا است که معمولاً با درصد بیان می‌شود. میزان چگالی کلمات کلیدی بیانگر این است که یک کلمه یا عبارت چند بار در طول یک محتوا استفاده شده است. درواقع به بیان ساده‌تر فرض کنید که یک مقاله به تعداد 1000 کلمه راجع‌به عمل بینی نوشته‌اید، اگر کلیدواژه "عمل بینی" 20 بار در طول این مقاله تکرار شده باشد، چگالی این کلمه کلیدی 2 درصد است.

در گذشته چگالی کلمات کلیدی یک عامل مهم رتبه بندی گوگل بود، اما امروزه نسبت به گذشته اهمیت خود را از دست داده است. با این وجود، رعایت این موضوع یکی از اصول سئو محتوا است که باید به آن توجه داشت. حتی برخی معتقدند که هنوز هم می‌توان آن را یک عامل رتبه‌بندی در نظر گرفت. در ادامه به نحوه محاسبه، میزان و تاثیر چگالی کلمات کلیدی بر سئو می‌پردازیم و تجربیات عملی و نکات تئوری آن را بیان می‌کنیم.

میزان چگالی کلمات کلیدی چه مقدار باید باشد؟

همان‌طور که گفتیم در گذشته چگالی کلمات کلیدی یک عامل رتبه‌بندی گوگل بود، به همین علت برخی افراد با استفاده بیش از حد از کلیدواژه مد نظر خود در محتوا، جایگاه خوبی کسب می‌کردند. همین موضوع باعث می‌شد که مقاله کاربر پسند نباشد و محتوای وبسایت به نیاز کاربران پاسخ مناسبی ارائه ندهد. در این شرایط گوگل با ارائه و آپدیت الگوریتم‌های جدید، این سایت‌ها را جریمه کرد و محتوای آن‎‌ها را اسپم (Spam) در نظر گرفت.پ

میزان چگالی کلمات کلیدی

بهینه‌ترین حالت ممکن در میزان چگالی کلمه کلیدی، بین 1 تا 3 درصد است. البته به معنی این نیست که در زمان تولید محتوا تمام توجه خود را منعطف به این موضوع کنیم که میزان چگالی کلمه کلیدی دقیقاً چقدر باشد و با اعداد و ارقام ریاضی شروع به تولید محتوا کنیم. بلکه باید بیشتر به فکر تولید یک محتوای کاربرپسند باشیم که نیاز کاربران را رفع کند. حساسیت بیش از حد ممکن است باعث کاهش کیفیت محتوا در زمان تولید آن شود. همان‌طور که گفتیم استفاده زیاد و بی‌رویه از کلمات کلیدی نیز باعث می‌شود گوگل آن محتوا را اسپم در نظر بگیرد، پس بهتر است قوانین سئو محتوا را هم رعایت کنیم.

نحوه محاسبه چگالی کلمه کلیدی

نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی ساده است. تنها کافی است که تعداد کلمات کلیدی را تقسیم بر تعداد کل کلمات متن کنیم و سپس در عدد 100 ضرب کنیم. اگر بخواهیم این را به صورت یک فرمول بیان کنیم، به شرح زیر می شود:

100*(Nkr/Tnk)

در فرمول بالا (تعداد کلمات کلیدی =Nkr) و (تعداد کل کلمات متن =Tnk) است.

 

تاثیر میزان چگالی زیاد کلمه کلیدی بر سئو

زمانی که صحبت از چگالی کلمه کلیدی می‌شود، برخی از متخصصین سئو که عمدتاً به صورت تجربی عمل می‌کنند، معتقدند که هنوز  با استفاده از چگالی کلمات می‌توانند نتیجه خوبی در گوگل کسب کنند. اما دسته‌ای دیگر از متخصصین این عقده را دارند که گوگل بسیار پیشرفته‌تر از گذشته عمل می‌کند و با توسعه سیستم semantic خود دیگر چگالی کلمات کلیدی تأثیری در سئو سایت ندارد و گوگل به مفهوم محتوا توجه می‌کند.

تجربه عملی ما در پروژه‌های انجام شده در تیم فرارنک نشان داد که گوگل به مفهوم مقالات توجه ویژه‌ای دارد ولی در کنار تولید محتوا بر اساس مفهوم و صرفاً نیاز کاربران و پیش گرفتن استراتژی معناگرا بهتر است حتما به چگالی کلمات کلیدی نیز توجه کنیم تا نتیجه بهتری کسب کنیم. در ادامه این مقاله بیشتر راجع به تجربیات خود در این زمینه می‌پردازیم.

چگونه چگالی کلمه کلیدی را رعایت کنیم؟

درباره این موضوع که چگونه چگالی کلمات کلیدی را در متن رعایت کنیم، باید بگوییم که جدا از میزان درصد آن، در این میان دو موضوع زیر از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

نحوه توزیع کلمات کلیدی در متن

شاید مقاله‌ای تولید کنید با این دیدگاه که چگالی کلمه کلیدی در آن 3 درصد است. اما جدا از اهمیت درصد آن باید این موضوع را در نظر بگیرید که توزیع این کلمات چگونه رعایت شده است. به عنوان مثال ممکن است شما در یک متن 1000 کلمه‌ای حدود 20 بار از کلیدواژه مدنظر خود استفاده کنید اما در پاراگراف اول 5 بار و در دو پاراگراف بعد اصلاً استفاده نکرده باشید. در اینجا با وجود این که میزان درصد آن را رعایت کردید، اما نحوه توزیع آن در متن درست نیست. بهتر است به جای استفاده از 5 کلمه کلیدی در یک پاراگراف، در هر  پاراگراف مرتبط با موضوع حداقل 1 بار از کلیدواژه اصلی استفاده کنید.

به طور کلی باید توزیع کلمات کلیدی را در متن رعایت کنید. در قسمت‌هایی مانند پاراگراف اول، عنوان، تگ h1، متادیسکریپشن و alt  تصاویر حتماً از کلمه کلیدی استفاده کنید.

استفاده از معادل و مترادف های کلمات

ممکن است بعضی مقالاتی که می‌نویسید نیاز داشته باشد که در متن بیش از حد معمول از کلمه کلیدی استفاده کنید. این کار ممکن است چگالی کلمه کلیدی را افزایش دهد و خوانایی محتوا را کاهش دهد. به همین جهت شما می‌توانید از معادل یا مترادف‌های کلمات کلیدی در بعضی از موارد استفاده کنید. به عنوان مثال به جای باطری شارژی می‌توانید از کلمه باطری قابل شارژ استفاده کنید.


این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

0
تعداد رای ها: 0
با تشکر از شما برای امتیاز دادن به این پست!
فرارنک
فرارنک

تیم فنی و آموزشی هی سئو با بیش از ۱۲ سال تجربه تمام دانش خود را به صورت صادقانه با شما عزیزان به اشتراک می گذارد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
عضویت در خبرنامه
email

پاسخگوی سوالات شما هستیم دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر وب سایت منتشر خواهد شد.

capcha
  • المیرا شریفی
    1
    0

    سلام ممنون یایت مقاله کاربری و خوبتون فقط یه سوال میخاستم بدونم با استفاده از چگالی کلمه کلیدی میشه کنیبالیزیشن رو هم رفع کرد؟

    فرارنک
    مدیر سایت
    0
    0

    درود بر شما، سپاسگذارم  به صورت مستقیم نه اما با توجه به تجربه ما با رعایت این موضوع می تونیم بار معنایی صفحه رو تغییر بدیم و به صورت غیر مستقیم تاثیر داره...

×
کنه های خطر ناک خونخوار
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید