چطور سئو محتوا را انجام دهیم؟ + اهمیت سئو محتوا

چطور سئو محتوا را انجام دهیم؟ + اهمیت سئو محتوا

مدت مطالعه: دقیقه
۱۲ آذر ۱۴۰۲
0

سئو محتوا به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که در جهت بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوگر انجام می‌دهیم. البته این بهینه‌سازی یا سئو کردن محتوا برای موتور‌های جستجوگر باید در راستای راحتی کاربران و البته ارائه اطلاعات مفید و ارزشمند برای رفع نیاز کاربر باشد. درواقع در تولید یک محتوای سئو شده خوب باید به سرچ اینتنت یا نیاز کاربران توجه ویژه‌ای داشت. در ادامه قصد داریم اهمیت و اصول سئو محتوا و موضوعاتی که مرتبط به آن هستند را آموزش دهیم.

سئو محتوا به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که در جهت بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجوگر انجام می‌دهیم. البته این بهینه‌سازی یا سئو کردن محتوا برای موتور‌های جستجوگر باید در راستای راحتی کاربران و البته ارائه اطلاعات مفید و ارزشمند برای رفع نیاز کاربر باشد. درواقع در تولید یک محتوای سئو شده خوب باید به سرچ اینتنت یا نیاز کاربران توجه ویژه‌ای داشت. در ادامه قصد داریم اهمیت و اصول سئو محتوا و موضوعاتی که مرتبط به آن هستند را آموزش دهیم.

اهمیت تولید محتوا بر اساس اصول سئو

زمانی‌که یک متخصص محتوای متنی می‌نویسد، آن محتوا احتمالاً از نظر کیفیت علمی از سطح خوبی برخوردار است. اما زمانی‌که می‌خواهیم آن را در یک وب‌سایت منتشر کنیم توجه به سرچ اینتنت کاربران در موتورهای جستجوگر ضروری است. این‌جاست که نقش سئو کردن محتوا پررنگ می‌شود.

به‌عنوان‌مثال ممکن است یک جراح بینی، محتوایی راجع‌به عوارض عمل بینی تولید کند؛ این محتوا از نظر علمی سطح بالایی دارد. اما زمانی‌که بر‌اساس اصول سئو محتوا نوشته نشده باشد یا به‌اصطلاح سئو نشده باشد، هنگامی‌که آن را در وبسایت منتشر می‌کنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که جایگاه خوبی در گوگل کسب کنیم. این موضوع دقیقاً مانند یک مروارید داخل صدف است که ارزش زیادی دارد، اما از معرض دید ما پنهان است.

اصول سئو محتوا

سئو محتوا یکی از راحت‌ترین و البته مهم‌ترین بخش‌های سئو سایت است که اصول و تکنیک‌هایی دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید یک محتوای استاندارد و سئو محور تولید کنید. در ‌ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

 اصول سئو محتوا

انتخاب و استفاده از کلمه کلیدی هدفمند

استفاده از کلمه کلیدی مناسب یکی از اصول سئو محتوا است. قبل ‌از‌ این‌که بخواهیم محتوایی تولید کنیم، باید بدانیم که موضوع محتوا چیست و از همه مهم‌تر کاربران با سرچ چه کلیدواژه‌ای قرار است به محتوای ما دسترسی پیدا کنند. انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای موضوع محتوا باعث می‌شود گوگل راحت‌تر موضوع محتوای ما را درک کند و در نتایج جستجو رتبه هدفمند‌تری به محتوای ما بدهد. از طرفی زمانی‌که ما کلیدواژه مناسبی را انتخاب می‌کنیم که در میان کاربران بیشترین سرچ را دارد، می‌توانیم رتبه بهتر و ترافیک بیشتری را به‌دست آوریم.

برای این‌که از کلیدواژه مناسب استفاده کنید باید تحقیق کلمه کلیدی انجام دهید. برای تحقیق کلمه کلیدی می‌توانید به‌صورت دستی یا با ابزار‌های مختلف مثل سمراش (semrush) یا کیورد پلنر (Google Keyword Planner) یا از ابزار‌های ایرانی مثل سئوسیگنال استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آموزش این بخش پیشنهاد می‌کنم مقاله تحقیق کلمه کلیدی را مطالعه کنید.

نگارش محتوا و عدم وجود غلط املائی

یکی دیگر از اصول مهم و ضروری در سئو محتوا، نگارش متن و توجه به املای درست واژگان است. محتوا باید خوانایی مناسب را داشته داشته باشد؛ به همین دلیل نگارش محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا کاربر زمانی که محتوای شما را می خواند نباید با جمله بندی‌های نادرست و یا با پاراگراف های طولانی سردرگم شود. وجود غلط ‌املائی در محتوا نیز تاثیر منفی روی اعتبار و جایگاه سایت می گذارد. زمانی که کاربران در سایت شما با غلط املائی رو برو شوند، این موضوع را به منظور عدم تخصص و دانش کافی شما می دانند. از جهت دیگر وجود غلط املائی یا تایپی در سایت ممکن است باعث شود گوگل نتواند به درستی محتوای شما یا برخی از جملات محتوا را درک کند.

چگالی کلمه کلیدی را رعایت کنید.

یکی‌دیگر از مواردی که در سئو محتوا باید رعایت کنیم، چگالی کلمه کلیدی است. شاید زمانی‌که صحبت از انتخاب کلمه کلیدی هدفمند درمیان است. برخی تصور می‌کنند که با استفاده زیاد از کلید واژه در مقاله می‌توان در نتایج جستجو رتبه بهتری به‌دست آورد. البته در‌گذشته بعضی از سایت‌ها با نوشتن تعداد زیادی کلمه کلیدی در وبلاگ و استفاده از روش‎های اسپم رتبه خوبی می‌گرفتند. ولی با‌توجه به‌این‌که استفاده بی‌مورد از کلمه کلیدی از قوانین گوگل پیروی نمی‌کند و باعث افت کیفیت مقاله می‌شود، گوگل با ارائه الگوریتم مرغ مگس‌خوار این سایت‌ها را جریمه کرد.

در نتیجه امروز برای این‌که صفحه شما جریمه نشود یا بخواهید رتبه بهتری کسب کنید، باید این نکته را رعایت کنید. چگالی کلمه کلیدی در متن بهتر است حدود 1 الی 3 درصد باشد. البته امروزه گوگل بیشتر نگاه semantic یا معنایی دارد و سعی می‌کند بیشتر به مفهوم مقاله توجه کند. اما هنوز هم این نکته مورد توجه است و باید آن را رعایت کنید.

توجه داشته باشید که از کلیدواژه مدنظر به‌صورت متعادل در کل متن استفاده کنید؛ در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری را راجع‌به این موضوع بدست آورید، پیشنهاد می‌کنم مقاله چگالی کلمه کلیدی را مطالعه کنید.

استفاده از کلمه کلیدی فرعی، مترادف و LSI ها

یکی از راه‌های بهبود سئو محتوا استفاده از کلمه کلیدی فرعی یا مترادف‌ها و lsi به جای کلیدواژه اصلی است. این موضوع به خوانایی، رعایت چگالی و بهبود معنایی محتوا کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال زمانی‌که می‌خواهیم محتوای عوارض عمل بینی را سئو کنیم، می‌توان به جای این کلیدواژه از عوارض جراحی بینی یا خطرات عمل بینی استفاده کنیم.

رعایت ساختار محتوا و توجه به search intent

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که کاربر پسند بودن محتوا و توجه به سرچ اینتنت از اهمیت بالایی در رعایت اصول سئو محتوا برخوردار است. به‌طوری‌که یک مقاله سئو شده خوب باید نیاز کاربر را رفع کند. به‌عنوان‌مثال کاربر زمانی‌که کلیدواژه عوارض عمل بینی را سرچ می‌کند، قصد دارد که فقط درمورد عوارض و خطرات این جراحی اطلاعات کسب کند نه موضوعاتی مانند تعریف عمل زیبایی بینی، روش انجام، هزینه و مراقبت‌های بعد از آن؛ به‌همین‌دلیل در سئو محتوا رعایت این نکته ضروری است که محتوای ما با سرچ کاربر مطابقت داشته باشد و از طرفی ساختار آن طوری باشد که کاربر در حین خواندن آن خسته یا کلافه نشود و در‌انتها بعد از کسب اطلاعات به‌نتیجه برسد.

توجه به ساختار و اینتنت در سئو محتوا

پیشنهاد می‌کنم برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به search intent به مقاله هدف جستجو کاربر مراجعه کنید.

استفاده از محتوای تصویری، ویدئویی و صوتی

عکس ها و محتوا‌های بصری می‌توانند در رساندن مفهوم محتوا به کاربر مفید باشند. به همین دلیل استفاده از محتواهای تصویری یا صوتی می تواند در سئو محتوا به صورت غیر‌مستقیم یا حتی مستقیم تاثیر خوبی بگذارد. حتی این موضوع به جذابیت محتوا نیز کمک زیادی می‌کند و کاربران بهتر با صفحه مورد نظر شما تعامل می‌کنند.

عنوان نویسی اصولی و جذاب

وقتی ما کار سئو‌ محتوا را انجام می‌دهیم، قبل از این‌که کاربران آن را مطالعه کنند با عنوان (Tittle) محتوا در نتایج جستجو روبرو می‌شوند. پس بهتر است برای این‌که کارمان تکمیل و بهتر شود، عنوان مناسبی برای محتوای خود انتخاب کنیم. برای مثال عنوان محتوا باید شامل کلمه کلیدی مناسب باشد. برای این‌که راجع به این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله عنوان نویسی محتوا را مطالعه کنید.

رعایت اصول هدینگ گذاری در سئو محتوا

یه مقاله سئو شده خوب باید هدینگ‌های مناسبی داشته باشد. درواقع منظور همان تگ‌های h1، h2، h3 و ... است که در سئو محتوا باید اصول آن‌ها را رعایت کنید. این کار باعث می‌شود که هم محتوا برای موتور جستجوگر بهینه باشد و هم خوانایی و انسجام متن برای کاربر مناسب باشد.

نوشتن متادیسکریپشن مناسب برای سئو محتوا

یک خلاصه متن که حاوی اطلاعات جذاب و البته مهمی راجع به مقاله است می‌تواند کاربران را در جهت ترغیب خواندن مقاله شما کمک کند. پس نوشتن یک متادیسکریپشن (Meta Description) مناسب برای سئو محتوا الزامی است. به این نکته نیز توجه کنید که اگر متادیسکریپشن نوشته نشود یا مناسب نباشد. گوگل قسمتی از متن شما را به دلخواه خود انتخاب می‌کند و نمایش می‌دهد.


این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

0
تعداد رای ها: 0
با تشکر از شما برای امتیاز دادن به این پست!
فرارنک
فرارنک

تیم فنی و آموزشی هی سئو با بیش از ۱۲ سال تجربه تمام دانش خود را به صورت صادقانه با شما عزیزان به اشتراک می گذارد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
عضویت در خبرنامه
email

پاسخگوی سوالات شما هستیم دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر وب سایت منتشر خواهد شد.

capcha
×
کنه های خطر ناک خونخوار
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید